Jaha

Så sitter man här igen. På en tågststation. Hässleholm. Missade anslutningen med 7 minuter. Det närmar sig. På tåget ropar man stolt ut att vi har rätt till ersättning för förseningen. Fint SJ. Jag betalar 39400 svenska och hederligt intjänade kronor för mitt årskort. För hel ersättning får jag 168 kronor. Man har nämligen räknat ut att det är vad min resa hade kostat. Det baserar man på att man åker 234 gånger till eller från Stockholm. Då får man fan i mig ligga i. Eller det är kanske precis det man ska göra. Ligga i en sovkupé. Det ingår i årskortet. Upp söndag kväll. Till Malmö måndag kväll. Vända och upp med nattåget. På det viset, har jag räknat ut, slipper jag ha en lägenhet i Sthlm. Men som sagt, det gäller att ligga i. Ska väl också tillägga att det inte blir någon ersättning denna gång. Inte ens halv. Vi var ju bara 25 minuter sena. Att jag missar anslutningen och blir en hel timme sen det skiter man i. Det är ju inte SJ som kör sista sträckan. För det betalar jag lite extra utöver de där tusenlapparna. Skyll dig själv säger man. Jag skyller på vår, även om den egentligen inte är min, regering. Skäms säger jag också förresten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg