Värmebölja i Stockholm

Men förmodar att det är mer eller mindre likadant i hela Sverige. Men luften står still i storstan. Det rör sig ingenting. Dessutom kan man inte ha fönstret öppet nattetid, knappt heller kvällstid vill jag säga. Har jag det öppet på kvällen så hör jag knappt tv - man måste ju liksom lyssna också, inte bara titta. Följden blir att ljudet måste höjas och då lovar jag att grannen kommer springande och undrar om jag blivit döv? Det har hänt. Det var ett tag sedan. Det ringde på dörren och jag smög fram för att kolla i titthålet vem det kunde vara. Utanför stod en man (ung), och jag var glad att jag lärt mig att låsa dörren med så mycket man har. Det gäller att se upp för fyllehundar, tjyvar och annat löst folk som inte hittar hem. Det har också hänt, men det är en annan historia. Nåväl, där står jag, kikandes ut genom hålet, klädd i min hemmastass (en av hårfärg färgad t-shirt, behån avtagen med allt vad det innebär och ett par väl insuttna joggingbyxor) och undrar vad han kan vilja. Försiktigt börjar jag tassa därifrån (han får ju inte höra att någon är hemma). Då ringer han på dörren igen, inte en gång utan ett flertal. Uppmanande liksom "jag vet att det är någon där, öppna dörren"
Det slog mig att tvn var på och de flesta stänger väl av när de går hemifrån (alla utom min familj då, som gör precis tvärtom. Sätter på tvn och går ut i trädgården för att jobba). Jag öppnar efter en sekunds tvekan. Det kan ju vara en mördare, fast inser snabbt att en mördare inte ringer på dörren för att mörda ensamma kvinnor med hängbröst bara sådär en torsdagskväll. Vad uppenbarar sig? En vacker yngling som genast börjar be om ursäkt för att han ringer på. Nå, säger jag, vad vill du? Alltså,  stammar han, jag bor i lägenheten ovan och när du har din tv på så skorrar det i hela lägenheten dessutom är ljudet väldigt högt. Skulle du kunna sänka och kanske ändra i basen? Kan jag väl, svarar jag. Han tackar och vi säger hej. Tillbaka framförr tvn så förstår jag ingenting. Högt och skorrande? Jag hittar ingen basknapp men sänker ljudet så till den milda grad att jag nästan kan höra mina egna andetag. Fast i takt med tiden, så har jag höjt volymen mer och mer för att nu nå sin kulmen. Hur fan ska jag annars kunna höra tvn och samtidigt ha fönstret öppet? Om han har ringt på igen? Det har jag ingen aning om, jag lyssnar ju på tv

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg