Stora Afrikaresan sista

Vi landade mitt i natten i Entebbe. En liten stad ungefär fem mil från huvudstaden Kampala. Vi hade redan köpt visum i Sverige och det skulle underlätta vid passkontrollen. Jag kom igen snabbt. Alla andra kom igenom snabbt. Min kollega kom inte igenom snabbt. Eftersom jag undrade vad som hände så gick jag tillbaka. Kollegan var alldeles ensam kvar på fel sida "stängslet". Högljutt höll han på att diskutera med en passpolis. Jag gick fram och frågade vars det var för fel. Vakten tittade på mig med ilsken blick. Jag glodde tillbaka dock inte lika ilsket tror jag. Efter högljudda diskussioner med dess män, bärandes k-pistar, kom slutligen kollegan igenom. Det visade sig att vakten ville ha femtio dollar för att släppa igenom honom. Han vägrade. De hotade. Han vägrade och sa att han kände ambassadören och skulle se att få det rapporterat. Han slapp betala och kom slutligen in i detta underbara land, Uganda.
Efter en timmes färd och vi var till slut framme vid vårt hotell. Ett underbart ställe precis vid lake Viktoria.
Efter incheckningen så skulle jag äntligen få några timmars sömn innan nästa företagsbesök. Efter en nära dödenupplevelse så slocknade jag helt utmattad. Längtade i det läget bara hem till min egen säng. Det skulle dröja några dagar till.




Utsikt från det företag vi besökte i Kampala


Utsikt från hotellets Lobby

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen