Fredag

och som vanligt sitter jag på tåget. Nu blir det inte Stockholm på ett par veckor. Ska faktiskt bli ganska skönt att komma iväg till varmare trakter. Hoppas bara att vi flyger högt över Egypten. Man vet ju aldrig när det smäller där på riktigt så att säga.
Det är mycket jag ska hinna med under min resa.
Den startar på måndag kring lunch när taxin kommer och hämtar mig. Ett dygn senare, efter tåg till Kastrup, mellanlandning i Istanbul så landar jag i Johannesburg.
Jag börjar med en övernattning i Sydafrika. Hinner helt enkelt inte med flyget som går från J-burg på morgonen. Att ta flyget sen eftermiddag är fullständigt hopplöst. Vid den tiden är jag helt utslagen.
På onsdagen, nån timme innan lunch, landar jag i Harare och under eftermiddagen väntar ett par möten. Kvällen blir tillägnad en kollega och vän.
Torsdagen ska bli väldigt intressant. Tanken är att en grupp ska diskutera 2011 års verksamhet i vårt gemensamma projekt med facket i Zimbabwe. Det är dock ett problem på himlen. SIDA har fortfarande inte lämnat besked på, om och hur mycket vi får. Det är illa. Har jag tur så kan jag få ett muntligt svar i mitten av veckan.
Under fredagen ska jag och vår SWHAP-koordinator besöka flera svenska företag i och kring Zimbabwes huvudstad. Kvällen avrundas av en gemensam middag.
Lördag ägnas åt att resa tillbaka till Sydafrika.
Söndagen ser fortfarande ledig ut, men av erfarenhet så vet jag att det inte brukar bli så. Måste förbereda måndagens workshop som vi ska tillsammans med två av de största facken i SA. Fackligt/politiskt samarbete! Kan vi ha det och hur kan vi arbeta tillsammans? Utbyte? Eller vad vill vi?
Tisdagen kommer att ägnas åt vårt, sedan många år, gemensamma projekt med metallfacket. Uppnådde vi våra mål 2010 och hur går vi vidare under innevarande år? Yes, när det gäller detta projektet så fick vi redan för ett år sedan på hur mycket medel vi har till förfogande. Ytterligare en middag på kvällen står på programmet. Vi ska träffa två globala facks representanter. De har sina kontor i Johannesburg men har hela Afrika som sin arbetsplats. Ska bli både intressant och kul eftersom jag numera också betraktar dom som mina vänner.
Då var vi framme vid onsdagen vecka 7. Alla våra SWHAP (Swedish Workplace HIV and Aids Programme) koordinatörer (en från Sverige, en från Zimbabwe, en från Sydafrika och en från Kenya är på plats. Vi ska diskutera 2010 och 2011. Ett företagsbesök ska också hinnas med. Puh....på kvällen blir det ytterligare en arbetsmiddag.
Torsdagen är också hemresedag, fast tro inte att det blir något lateri innan flygavgång. Nej då. Innan dess ska det vara ett SWHAP Peer Educators möte. Man kan säga att PE fungerar ungefär som en person som man vänder sig till om man vill ha hjälp med att våga testa sig, lite rådgivning, en som kan hänvisa vidare och som peppar och uppmuntrar. På detta möte ska de peppa och lära av varandra. Emellanåt är det ganska tufft att vara PE och de behöver verkligen lite uppmuntran i sitt arbete.
Efter nästan ett dygn landar jag så åter på, ja, åtminstone på dansk mark och om allt går som det tänkt så är jag hemma i härliga Hällevik nästnästa fredag vid 15-tiden. Sen är denna resa över.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen