Kitwe

Ja vad ska man säga? Det har varit turbulent eller nåt åt det hållet. 
Tidig måndag morgon blev jag hämtad på hotellet för att ta mig till flygplatsen. Destination "jagvillinteåkadit" var målet. Gick till incheckningen och det första hon frågade mig efter var mitt gula kort. Hm, det hade jag natuligtvis inte med mig. Jag har dessutom två, ett till varje pass. Ja, sa hon, då kan jag inte checka in dig. Du har två val. Antingen ger vi dig en spruta nu och du får stanna i tio dagar i Zambia eller så får du ändra din hemresa så att det bara blir transit på vägen hem. Valet var enkelt. Att stanna i landet jagvillinteåkadit fanns inte på kartan. Gjorde så till det mycket facila priset av 70 kronor.
Mötte upp med en kollega en stund senare. Han kom direkt från Sverige och visste inget om trubblet. 
Vi löste det i Kitwe. 
Ja, fjärde gången gillt? Jag vet inte. Det var rent på hotellet och de gjorde sitt bästa för att härma finhotellen, inte för att det finns några såna där, men mer för att vara attraktiva. Det var småflaskor av både schampo, hudkräm och duschmedel. Tvål, vanitykit, rakhyvlar, tandborste mm. Även vatten fanns i kylskåpet. De bäddade upp varje kväll. Stängde fönster, drog för gardiner och la dushmattan tillrätta. Och hör och häpna. Jag kunde ligga i mörker, jag hade AC, även om den inte funkade första natten, men jag hade skorna i sängen. Maten var okay, inte den bästa men heller inte den sämsta. 
Vi har haft några bra dagar med utbildning och planering. Som vanligt var det på Edinburgh hotel. Skithotel. Fick fråga efter nyckel i receptionen varje gång man skulle på toaletten. Inget tvål. Riktigt jäkla sunkigt. Internet funkade dock.

Nu sitter jag på flyget mellan Ndola och Johannesburg. Var nog lite orolig för om de skulle checka väskan hela vägen. Dom gjorde det. Tur, annars vet jag inte vad som hänt. Är ju inte tillåten att komma in i Sydafrika pga att jag glömt gula kortet. 

Nu ska jag vara i Sverige i tre veckor. Sen blir det Moskva första veckan i april. Andra veckan bär det av till Zimbabwe. 

Några foton från hotellrummet i Zambia












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen