Nytt att tänka på

Blev uppringd av närradion i Sölvesborg. De ville att jag skulle sommarprata i två timmar i slutet av juli. Det finns fördelar. Det finns nackdelar. Prata kan jag nog, men det ska tidsanpassas och det är lite jobb med det där. De ringer tillbaka om ett par dagar. Tills dess måste jag ha bestämt mig.

Igår hade vi gäster och vi servade en rätt som jag aldrig lagat förut. Det är ju alltid lite dumt att göra det eftersom man aldrig vet hur det blir liksom.
Det blev en grekisk delikatesspanna. Den smakade utsökt. 
Recept 4 personer (storätare eller nåt)
Päa i klyftor
Fläskfilé cirkus ett kilo
Fetaost
En stor gul paprika
En lika stor röd paprika
Tre stora tomater
En stor gul lök
Marinad:
Ett par dl. Olivolja
Tre, fyra pressade vitlöksklyftor
1,5 tsk sambal olek
Två matskedar soja
Sås: (nej, jag åt inte. Gjorde en Biggans rödvinssås. Också)
Fyra dl. turkisk yoghurt
4 msk majonnäs 
Ett par tsk italiensk salladskrydda. (Jag blandade ihop själv med det som ska va med. 
Tre pressade vitlöksklyftor
Lite pressad lime

Gör så här:
Kvällen innan. Gör marinaden. Skär fläskfilén i strimlor. Lägg den i marinaden. 
Samma dag. Gör först såsen, ju tidigare desto bättre urdragning.
Klyfta potatisen och lägg i en långpanna som ska vara oljad botten. Salta. Det ska täcka. I med den i ugnen på 220. Grader i tio femton minuter.
Under tiden den står där strimla lök och paprika. Skär tomaterna i runda fina skivor. Ta ut päana. Strössla över fläskfilé och marinad. Strössla över lök och paprika. Lägg tomaterna fint över hela baletten. Strössla över fetaost. Ju mer desto bättre. Typ. Salta. Lite. 
In med hela härligheten i ugnen igen. Cirkus fyrtio, trettio minuter. 
Servera rödvin och en god sallad till (vi hade bara små gula körsbärstomater. 
Bon apetit!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen