Resterande dagar

Alltså, jag bara älskar Mallis. Härligt väder så där i juni. Vi hade en dag när det var lite regn och AOL ömsom om vartannat. Inget ösregn utan ett fint regn. Varmt var det ändå. Den dagen var barn och barnbarn och svärson på besök.

Tapas. Finns det något bättre. Alla beställer ett par rätter och sen äter man lite av det man tycker om. Och lite till. Man blir lagom mätt och det är variation på maten. Jag tror att vi åt det fem kvällar och en lunch.

Hittade också en trevlig argentinsk restaurang. Tips från hotellet. Maten var bara så bra. Men, ett stort men. De satte in två fat med bröd. Sa inget om att det kostade. Jag frågade om det var glutenfritt. Det var det inte. Så jag sa att jag inte kunde äta det. När vi får notan så får vi betala bröd för två. Ingen dricks där inte.

En eftermiddag åkte vi buss till Palma stad. Det är ungefär en mil. Bussen gick igenom små byar o h tog en evinnerlig tid. 45 minuter. Vi gick runt i gamla staden och uppe vid katedralen. Vi var nere vid hamnen bland alla jetsetbåtarna.
Dagen avslutades med en middag på en toprestaurang.  I hade fått tips av en flygvärdinna på vägen ner. Så bra. Så gott. Toppenservice. Allt till ett hyggligt pris. Maken tog en dry martini innan maten. Jag tog ett glas Cava. Göran tog en förrätt. Till huvudrätt tog han ribs och jag ibericokotlett. Vi tog varsin efterrätt. Till maten ett varsitt glas rött vin. Allt kostade 600 spänn. Otroligt.

Iberico? Jo det är en gris som strövar fritt omkring i Spanien. Den kallas också för Pata Negra och betyder svarta fötter. Den ska äta ekollon för att få den rätta smaken på köttet. Ju mer renodlad kost på ekollon, desto dyrare.
Ofta äts den som pata negraskinka. Tunt, tunt skivad torkad skinka men mycket mörkare och mycket godare. Nå, smakar det så kostar det. Ett hekto pata negra går här hemma (Sthlm) på mellan 100 och 300 kronorm beroende på hur länge den lagrats och hur många ekollon som gått åt. Har hittat det en gång på extra. Vi köpte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Förhandling, värvning och annat