Tappert försök

I torsdags morse märkte jag att nåt var på gång in kroppen. På kvällen kom febern och hostan. Jaha, då får jag börja med min penicillin som jag haft liggande i ett par år. Den fick jag utskriven av tandläkaren för ev infektion när jag skulle ut och resa. Vaknade? på fredagsmorgonen och insåg att det här skulle nog bli tufft. Jag hade legat nere i vardagsrummet för att inte störa gubben.
Efter många om och men så begav vi oss iväg till första anhalten, Malmö. Det första jag fick göra var att gå ut och köpa bindor. Hostade så jag kissade på mig. Sen steg febern ytterligare så jag försökte sova medan gubben gick och käkade. Det gick inte. När han kom tillbaka vid 20-tiden så beslöt vi att avboka resan. Vi släckte. Gubben somnade men jag låg vaken en stund eller två. Kl. Halv ett vaknade jag av en smärta i bröstet och bak i ryggen. Svårt att andas, visserligen haft sen torsdagen då jag inte kunde andas djupt och andningen tung.
Trodde att det var för att jag legat konstigt. Gick på toa och kände mig illamående och yr. La mig men smärtan återkom med kraft. Väckte gubben som ringde 112. De kom direkt.
EKG redan i ambulansen, smärtan avtog men kom med kraft på väg in till MAS. Lite konstigheter men inget ovanligt på hjärtkurvan. Ambulanssjuksköterskan lyssnade också på lungorna och sa att det förmodligen var lunginflammation.
Detsamma sa läkaren när hon lyssnade, men ville ta en röntgen. Den visade inte på detsamma.
Så, de ansåg att jag hade en infektion som beter sig som en lunginflammation och att smärtan beror på en brusten muskel pga alla hosta.
Kl 06 var vi tillbaka på hotellet. Sen eftermiddag var vi hemma i Hällevik igen. Det blev inget Turkiet.
Känns urkonstigt. Känner att jag behöver lite ledigt. Det har varit en tuff tid efter sommaren, också eftersom jag bara hade tre veckors ledigt.

Att ligga på akuten är spännande. Skulle kunna skriva en bok om vad som hände i fredags natt

Person 1, Han såg ut att vara döende. Jo, såg ju honom bara när jag kom in där men sen hörde jag honom. Det är bara skynken emellan. Efter en stund kommer läkaren och säger till honom att han hade varken hjärntumör, hjärtinfarkt eller någon annan allvarlig sjukdom. Han skulle bara ge fan i knarket. De kan ge sådana symptom men skakningar och yrsel och mög. Han lovade att sluta sen kräkte han och åkte hem.

Person 2, Det var en man i lägre medelåldern. Han kom in med en stor maskig mössa med blod rinnande från ögonbrynet. Han var stupfull. Han hade varit och bowlat och sen cyklat omkull. Hans telefon ringde stup i kvarten. Han svarade inte för han sov. Personalen försökte väcka honom men det var nästan stört omöjligt.

Person 3, En kvinna som varit på klubb. Hon hade stått vid baren och plötsligt låg hon på golvet. Någon hade knuffat till henne så hon tuppade av. Hon hade en bula i huvudet och eftersom hon hade blödarsjukan fick de lägga in henne för observation. Hon och sällskapet hade också druckit. Sällskapet blev lite "fylledålig" under tiden och sprang på dass mest hela tiden.

Person 4, en kvinna i övre medelåldern. Hon sov mest hela tiden. Det berodde nog på att hon försökt ta sitt liv med 20 sömntabletter. Tro fan hon var sömnig. Hon fick aktivt kol för att samla giftet och dagen efter skulle hon prata med en psykläkare.

Person 5, det var jag.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen