Eh......

Ibland är det bara roligt att åka tåg. Idag var en sån dag. Allt på tid, vilket gör att man uppskattar sina medmänniskor. 
Första sträckan. Fick sitta i djurklassen eftersom minstol var sönder. No problem. En ung kvinna satte sig bredvid mig med en söt liten kaninunge. Den var döpt efter LOs ordförande, som jag känner väl, Kålle. Det visade sig att hon nästa år kommer att undervisa Sanna i ett ämne. Självklart Sosse. Från Växjö. Mycket trevlig.
På sträckan Hässleholm - Sölvesborg hamnande jag bredvid en herre. Konstig herre. Han började prata direkt. Han hade jobbat i EU på kommissionen med revision. Nu läste han. Nere i Lund. Han berättade direkt hur dålig lektorer de har. Allt var sossarna fel. Efter att ha pratat skit ett tag undrade han vad jag jobbade med. Facklig och politiskt blev mitt svar. Han blev tyst. Tre sekunder. Själv var han moderat. Från Karlskrona. Då berättade han hur illa ställt det var med Sverige. Vi är lika bankrupta som länderna i södra Europa. Inte en fråga om det smäller, snarare när. Sverige ses som mesar i EU. Hela regeringen. Bildt hade medvetet inte gjort något åt journalisterna som satt fängslade i Etiopien. Vi har ett dåligt trygghetssystem vid arbetslöshet. Hm, och är moderat och det är där jag inte riktigt får ihop det. Inte alls faktiskt. 
Sicken tur förresten, det är hans förtjänst att tågspåren finns kvar i Blekinge. Det räddade han i slutet på 80-talet. Bestämd man men något underlig. 

Kålle 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg