Ljuvliga Eriksberg

Femtusenåttahundra kostade dygnet. Var det värt det? Ja, jag tycker nog det även om det var i mesta laget. Då hade vi, inte som jag trodde, bokat det bästa rummet. Det kostade 1500 spänn till...

Vi kom dit lagom till strax innan incheckning. Vi tog bilen och körde en runda i parken och såg allehanda djur som visent, dovdjur och vildsvin. 
Väl tillbaka gjorde vi oss hemmastadda i rummet och sen vidare till caféet för en macka. Dricka? Jomen, ett glas bubbel blev det och mitt löfte om ingen alkohol tills SA i oktober gick åt helvete efter en vecka och två dagar. Man är väl inte sämre än man kan ändra sig. Ett glas bubbel till när mackan var slut. 
Tillbaka till rummet för att stassa om till badrock och badtofflor. Till relaxen med stora steg. Med ett nytt glas bubbel äntrade vi bubbelpoolen. Vi hade en härlig utsikt över slätten med en del djur som gick och betade.

En sagolik middag väntade på oss i restaurang Havsörnen. 
1, Bakad lax med en citronvinegrett, grön sparris och rökt löjrom.
2, Tupplevermousse rullad i rågbrödskross. Syltade röda och gula tomater.
3, Dovhjort med rödvinssky och sotad blomkål
4, Olika ostar från Orrnäs utanför Kristianopel. Vitmögelost (korad till bäst i Sverige) en gårdsost och en chevre. Äppelmarmelad. Rågbrödschips. 
5, Kärnmjölkssorbet med rostad mandelmassa, skivade jordgubbar och rabarberconsommé.

Oj, oj.....det enda jag inte tyckte om, men smakade, var två av ostarna (dom fick gubben) samt de syltade tomaterna. 
Innan jag smakade Tupplevern så var jag tveksam, men herregud så gott det var.
Jag drack vatten till maten, gubben tog vinpaketet.

Sovit bra? Nä, sängarna stod ihop och de hade en gemensam stor bäddmadrass. Vaknade varje gång han vände sig om och det var ofta. 
Annars hade rummet alla förutsättningar för en god natt. Härliga lakan som man bara drömmer om. Dunkuddar i massor. Stort. Rymligt. Svalt. 
Frågade när jag checkade ut idag om det var möjligt att få separerade sängar om vi kommer fler gånger. Jajamensan. Det går alldeles utmärkt. 

Frukosten var något speciellt. Det fanns väl allt man har på ett bra frukostbord men det mesta, om inte allt i köttväg, var gjort på vilt. Bacon smakade bacon men tror att det kan ha varit på vildsvin. Prinskorven smakade mycket prinskorv men var mycket köttigare. De hade viltpaté. Olika korvar.
Nypressade juicer av lite alla möjliga frukter.
Flera färska frukter. Mycket god frukost! 

Ja, nu är vi i härliga Hällevik igen. Vädret är vackert. Jag är trött. Jag mår bra. Ska ge mig ut en runda. Inte nu. Sen. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen