Det ringde på dörren

Ja haa ödelajt öjat stöjngäe. Utanför stod en man och var helt förstörd. 
Jahapp. Vårt stengärde hade fått sig en törn och stenarna hade rasat. Hans bil hade fastnat och såg lite tilltufsad ut. Ingen sån där liten personbil utan en högre pickup, modell äldre. 
Han ska fixa Gärdet till helgen. Bra, annars skickar jag HA på honom....eller inte.

Haft en löneförhandling i eftermiddag hos en av de som jag inte är så förtjust i att förhandla med. Hör och häpna, det gick helt fantastiskt. Enligt avtal var potten 512 kronor. När vi var klara så blev det ett snitt på 885:-. Jag tror inte jag riktigt har förstått det än. 

Skrev in mig på ett nytt gym igår. Sprungit på löpbandet idag. Imorgon blir det zumba.....hm.....hur ska det gå? Typ. Vad har man på sig för skor? Helt grön.

Usch och fy, min favvisskobutik har kursat idag. Okul verkligen.

Två dagar i vecka vegetariskt. Funkar bra. I fredag gjorde jsg en tomatsoppa som blev otroligt god. Även maken njöt av fulla drag.
Recept:
Fräs en liten lök i smör.
Häll i en burk krossade tomater.
I med lite vitlök i valfri mängd.
Salta. Chillipeppra efter behag. Jag hällde på så att man nästan fick andnöd. Eller nä.
I med grädde, riktig sån och ingen lightskit.
Mixa ihop. Smaka av. Riv parmesan, strö färsk basilika om du har, över och njut. Snabblagat. 

Imorrn blir det blomkålssoppa.
Recept:
500 g blomkål
100 gram pot (typ en modell större)
2 schalottenlökar
1/2 dl vitt vin
5 dl vatten
3 dl vispgrädde.
1 dl riven parmesan (jag hade både parmesan och Västerbotten) 
Kycklingbuljong, 1 tärning eller nån matsked flytande koncentrerad 

Dela lök, potatis och blomkål i små bitar. Fräs ett par minut i olja. Häll i vinet och låt koka in ett par minuter. Häll över vatten, grädde och fond.
Låt koka mjukt i ca 15 minuter. Mixa ihop. I med osten och rör tills det smält. Salta och peppra. Häll gärna tryffelolja över. 
Så himla gott, men nästa gång ska jag ha lite vitlök i också.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen