Ett annat fantastiskt hotell - men så är det inte alltid

Denna gången har jag tur. Flera fina hotell och det är verkligen inte så alltid.
Låt mig berätta om en av de allra första gångerna som jag reste till Afrika. 
Tillsammans med en sydafrikansk kollega åkte jag till Zambia. Inte till huvudstaden utan till kopparbältet uppe i de norra delarna. Det var en lång resa. Sverige - Danmark - Tyskland - Sydafrika - Zambia. Efter att hw landat i Lusaka så fick vi ansluta till ett annat inrikesflyg till Kitwe. En stad i ingenstans typ. 
Temperaturen var ungefär 35 grader och efter den sista biten med bil en timme eller två var vi framme vid hotellet. Helt slut, på alla sätt. 
Hotellet vi skulle bo på hette Edinburgh nånting. Ser rätt okay ut från utsidan. Inte det bästa, men ok. Checkar in, får mitt rum och bara längtar efter sängen. Fått ett rum på första våningen. Folk som går utanför kan se rakt in. Som sagt, jag är slut. Klär av mig kläderna (jo, jag hade dragit igen gardinerna och det dammade lite, men va fan, lite får man tåla). Ska sätta på AC men hur jag än letar så finns där ingen. Om möjligt var det än varmare inne. Inte går det att öppna fönstret heller. Risken för ovälkommet sällskap var uppenbar. Suckar och slänger mig på sängen. Det dammar lite till. Bredvid sängen står ett kylskåp. Ska kolla om där finns något vatten eller så i det, det är då jag upptäcker den stora fasan. Kackerlackor i massor. Små nästan genomskinliga saker. Jag skriker. Jag skriker igen. Till slut får jag för mig att ringa Ekkie, min kollega.  Full av frustration, rädsla och ilska skriker jag - i cannot stay here. There are lot of kackerlacka (visste inte då vad det hette på engelska). Jag hade tur. Det debetsedel kackerlacka på afrikaans som är ett språk i SA. Vänligt men bestämt säger han bara - du är i Afrika nu Birgit, vi har kackerlackor här. - nerver in my life i will stay here. 
Efter lite tjafsande så kommer han till mitt rum. Vi går till receptionen. Vi hade blivit inbokade på de billigaste rummen. Några våningar upp fanns andra och bättre. Vi betalade mellanskillnaden, dvs nån femtiolapp. Slapp kackerlackor. Fick AC. Lite halvmögit var det väl, men efter den första skräckupplevelsen så var det ingenting. 

Nedan är ett par bilder från ett annat hotell i Kitwe. Ser inte så kul ut det heller, men betydligt bättre än det jag bodde på allra först. 
Han på fotot är den som senare tog över efter Ekkie när han gick i pension.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Långt emellan inläggen

Thumbs crossed

Johannesburg