Näe

Fast på ett annat sätt. Hur sjutton kunde man bli så dålig? På fredagen i Turkiet så vaknade jag på morgonen och allt var som vanligt. Gick till gymmet vid åtta, där var alla banden upptagna så jag sprang två och en halv runda ute, ca 4 km. Badade och käkade och gick till rummet vid tretiden. Mådde lite tjyvtjockt och tänkte vila. Blev sådär eftersom jag verkligen blev kassare och kassare. Piggnade till vid sjutiden men gubben fick själv gå på restaurang. Jag packade och somnade väl nån timme innan midnatt. Gode Gud. Vaknade en stund senare och sen var det montesumas hämnd hela natten. Hur i hela friden skulle jag klara resan hem. På morgonen blev det till att stoppa i sig massor av tabletter, stora och små. Det hjälpte hyggligt. Hade också fått feber men vågade inte ens ta en alvedon. Det var nu jag tackade min stjärna att vi bara bodde femton minuter från flygplatsen. Det hade inte gått med en minut till. Nåväl, resan gick bra och jag kunde trycka i mig en banan. När jag kommit hem så blev det ett par mackor och det var så gott. Sen var det dags igen. Sprang. Sprang och sprang hela natten. Vid femtiden på morgonen var febern uppe i 39.9 grader. Ett par alvedon. Sov en kvart. Ner på dass. Sov en kvart. Ner på dass. Höll på sådär ett par timmar innan jag somnade av ren utmattning. Klockan halv tolv hade febern stigit till 40.1 och jag var totalt urlakad. 
Ringde 1177 och frågade vad jag skulle göra. Ring 112 var deras svar. Efter en kvart kom en ambulans och jag fick åka till Karlshamn. Fick genast dropp och sen fick jag vänta, vänta och vänta lite till. Jo, man tog några prover naturligtvis. Fick veta av jourhavande läkare att jag hade gluten. Det var ett prov som man tagit 2010. Kom ju ihåg det, men jag hade också fått ett svar ett par dagar senare att verifieringsprovet visade inte på gluten. Så var det med det. Nu påstår denna läkare att man ska förlita sig på det första provet, det som visar antikroppar. Jaja. Nu var det ju inte detta som orsakade de akuta problemen. 
Vid artontiden bestämdes det att jag skulle vidare med ambulans till Karlskrona för inläggning på infektion. 
Två dagar har jag antecknat hur många gånger jag sprang på toa. Som mest kom jag upp i 24 på 22 timmar. Inte illa pinkat även om det mest var skit. 
Idag fick jag resultatet. Nåt jag ätit i Turkiet orsakade campolybacter. En lite elak skitbakterie som kan ställa till sånt elände. Det behövs ytterst få mängder för att man ska bli sjuk. 500 stycken elakingar. 
Nu är jag i vart fall bättre. Är hemma. Ska snart äta lite. Det ska man. Lite och ofta och dricka mycket. Enligt utsago så kan man ha bakterien i kroppen i upp till tre veckor, men det är oftast bara de första sju som man har diarréer och de blir allt glesare. Usch var lite orolig idag när jag åkte hem. Fick en up&go blöja på mig. Storlek M. Klarade hela vägen hem. Jag sparar den. Kan vara bra vid ett annat tillfälle. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg