Ett plus ett

Ibland är det inte helt lätt.
Hade en förhandling idag där det tydligt står i avtalet att ett plus ett är två. Så enkelt egentligen. Inget utrymme för tolkning. Arbetsgivaren tycker att det är tre. Ett plus ett är två säger jag. Han säger, jag tycker det ska vara tre...
Jösses, allt slutade i att jag naturligtvis fick rätt. Jag fick också en kränkt och lite sur arbetsgivare att ha att göra med. Nu ska jag dessutom kräva retroaktiv lön för medlemmen i fråga. Han kommer bli ännu surare. 

Sen ringde en annan arbetsgivare och undrade om jag hade några planer. Japp, han vill förhandla löner. Nåväl, jag talade om för honom att det gör jag gärna bara de blir klara först på central nivå. Mycket trevlig arbetsgivare. Minns honom sen förra året. Min allra första löneförhandling. Han erbjöd det dubbla gentemot avtalet och undrade om jag tyckte det var ok. Det utan att jag satt något krav. Ja, vad säger man?

Tandvärken sitter i, eller snarare kommer och går. Fått en återbudstid hos tandläkaren imorrn.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg