Kvällen över

Sent blev det som vanligt. Vi har alltid så roligt. Allt från roliga ämnen till lite mer allvarliga diskuteras.
Bucklan gick till Strandvägen. Skönt. Jag och Bengt vann första ronden och Sven och Bodil andra. Allts, B och B fick den med hem.

Visst var det en nykter kväll för mig! Fyra veckor nu och inte en droppe. 

Middagen. Det är så gott och så lättlagat. Allt kan göras i ordning dagen innan. Viss mat ska.

Ingredienser fyra personer.
1 kg fläskfile
Potatis,mi klyftor
1 gul, 1 röd och 1 grön paprika, i strimlor
I gul lök, i strimlor
Tre tomater, i skivor
I burk fetaost i kuber
Salt 
Olja

Marinad till fläskfilén
1,5 dl olivolja
Ett par matskedar soja, jag använder kinesisk eller japansk.
Ett par tsk sambal olek
Fyra vitlöksklyftor

Dagen innan servering måste detta göras.
Blanda ihop marinaden. Skär köttet i strimlor. Lägg det i marinaden över natten.

Bred ut potatisklyftorna på en smörjd långpanna. De ska täcka botten, men inte mer.
Salta och in i ugnen på femton minuter i 220 grader.
Lägg sen på det strimlade köttet och häll också över marinaden om det blir nåt över. 
På med strimlade paprikor och lök. 
Överst lägger du skivor av tomat. 
Toppa allt med fetaosten. Jag använder faktiskt också mozzarella.

Sätt det i ugnen i ca 40 minuter. Ugnsvärme 225 grader.

God sås till
4 dl grekisk yoghurt 
3 vitlöksklyftor 
2 msk majonäs
Lite salt, Italiensk salladskrydda.
Lite pressad citron.

Eftersom jag inte äter kalla såser så gör jag också rödvinssås som passar alldeles utmärkt till. Gästerna tar i så fall av båda så ni kan nog minska såsen med hälften.

Maten, ja den heter Grekisk Pyttipanna och du, det är mycket mat!

Lånad bild men det är väldigt likt.







Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg