Ögonläkare

Igår tänkte jag att det fick vara nog. Imorse ringde jag 1177 och de rådde mig att ta kontakt med ögonmottagningen i Karlskrona. 
Ringde dit exakt klockan åtta. De tyckte jag skulle kontakta vårdcentralen. Icke sa nicke sa jag. Ingen klåpare ska in i mitt lilla friska öga. Jag fick då en tid klockan tjugo i elva. 
Hittade dit enkelt och fint. 
Först tog de och kollade synen. På höger öga, som väntat, såg jag fan ingenting. Nästan. På vänster öga, för dagen skälet till att jag var där, hade jag däremot falksyn.
Ut i väntrummet igen. Träffade en gammal klasskamrat och det var trevligt med en pratstund. Hon var där med sin far.
Väntan, väntan och väntan innan Kerstin, ögonläkaren, kallade in mig. Typ tolv eller nåt. Fick åttioåtta droppar. Kändes det som. Sen blev det mätning av tryck. Koll av hornhinna. Koll av det mesta. Sen skulle hon vända övre ögonlock ut och in. Aj som ända in i helvet.....nåt. Hon nep mig eller nåt. Hon gick och hämtade en annan läkare. Då gick det lite bättre. Inget ovanligt och inga främmande föremål.
Det såg bara fint ut.
Sen fick jag en droppe bedövning. Jäklar i havet vad det var skönt. Frågade om jag inte kunde få en sån flaska eller ett par med mig hem. Det möttes av kalla handen. 
Efter nån halvtimmes undersökning lämnade jag sjukhuset. Iklädd bästa halloweenklädslen. Gula ögon. Vitorna var knallgula av någon av det åttioåtta dropparna.

Nå, vad beror nu den här irritationen av. Jo, hon såg faktiskt att jag inte stängde ögat riktigt ordentligt. Och ofta blir det då torrt, torrhet skapar irritation, då blinkar man mycket, då får man en skav känsla. 
Ordination, mycket salva till natten, många droppar på dan.
Varför kan jag då inte stänga ögat ordentligt? Förmodligen har kirurgen tagit mer skinn/fett på det och då tar det lite längre tid. Kan också vara så att han tagit nån millimeter för mycket. 
Hon tyckte i vart fall att jag skulle meddela kirurgen om att jag inte kunde stänga ögat. 
Har skickat ett mejl idag. Hade kontakt med honom igår och han skrev att han gärna kollade men att det lät bra att jag tog kontakt med en ögonläkare.
Lite skit är det allt.

Jo just det, hon undrade varför jag inte kontaktat landstingen för operation. De hade förmodligen betalt den pga av mitt högeröga

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg