Annandagen

I Sov länge i "upprätt" ställning. 
Maken, snorig som få, åkte in till stan för kolla lite på rean på MQ". Jösses vad folk så där blev inget handlat idag.
Efter fikat blev det en runda till syster för lite mer fika. Vi hade en trevlig pratstund. 

Sen eftermiddag och jag kände mig febrig igen. Inte mycket, men tillräckligt för att jag skulle känna mig hängig. Tempen på 37,7. Skit.

Ikväll har vi haft torskrygg med vitvinssås. Ljuvligt god och enkel sås att göra, även om den tar en stund. Men det är det värt.

Ingredienser:
Ett par schalottenlökar
Smör
Vitt vin, torrt
Redig grädde
Fiskbuljong på flaska (ska blandas ut med vatten, men jag gör den mer koncentrerad)
Lite socker och ev lite salt

Gör såhär:
Finhacka löken och stek den i smör i en gryta. OBS, den ska inte brynas, bara bli mjuk.
Häll i ett par tre dl vin. Häll i cirkus tre dl buljong. Ett par nypor socker. Låt allt reducera till något mindre än hälften. Sila. Häll tillbaka såsen i grytan. I med grädde, tre dl. Låt reducera igen till lagom tjocklek. Smaka av och om det behövs så i med lite salt och nån nypa socker till. Vill man kan man lägga i en klick smör på slutet för att göra såsen blank och fin.
Servera till kokt fisk, sparris och potatis i nån form. 

Näe, detta är inte det jag gjorde idag. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg