Redan nyår

Sista skälvande timmarna på deta gamla år. Det har för egen del varit både upp och ner. Började i dur och slutade i moll kan man också säga. 
I februari fick jag veta att jag fått jobbet som jag sökt och jag trivs fantastiskt bra. Sommaren gick och även den var i dur. Sen kom hösten. Tannavärk från hell slutade med att jag fick en ask penicillin med till turklandet. Funkade utmärkt och värken försvann.
Nån vecka efter hemkomst så opererade jag ögonen. Jobbigt. Jobbigt. Jobbigt. Efteråt. Misströstade och emellanåt tyckte jag det var rätt okay. Nåväl, lagom till att jag tyckte att det var rätt ok med både grus och torrhet så flög jag på århundradets jävla lunginflammation. Den ordar jag inget om. Det som återstår är en röst som låter, beroende på vem som tycker, som om jag precis vaknat alternativt beslöjad eller förkyld. Har hört det mesta. Hostan finns ju fortfarande där.
Nu hoppas jag att 2016 ska bli ett bra år med fred på jorden. Inga sjukdomar i familjen, inklusive mig själv. 
Ikväll har vi gäster här. Maten har kunnat förberedas mycket och det är skönt. Vi har hjälpts åt gubben och jag.
Förrätt:
Västerbottenost och parmaskinka på en bädd av ruccolasallad. Rostade pinjenötter och olivolja.
Varmrätt:
Konjaksflamberad fläskfilé med grönpepparsås och chili. Till det serveras en potatisgratäng, gratinerad tomathalva med örter. Blandsallad.
Efterrätt:
Vit chokladmousse med limesmak serveras med bärcoulis och havreflarn. 

Senare serveras en ostbricka (som jag hoppar)

Blev superfina bitar när man bröt det stora havreflarnet i lite mindre. Utsökt goda var de också

Här är moussen blandad. Vit choklad smälts i vattenbad. Vispa grädde. Mot slutet, lägg i två äggulor och rivet skal från en halv lime. Vispa färdigt. Häll i chokladen och rör försiktigt tills allt blandats. Smaka gärna av några gånger. Det smakar faktiskt bra alla gångerna jag smakade men man vet ju aldrig liksom.
Lägg i glas och låt stå kallt i minst tre timmar.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg