Musselsoppa

Jag som egentligen inte äter musselsoppa har, tillsammans med maken, lagat till denna rätt idag. Det blev fanstastiskt gott. Tyvärr så glömde jag att ta en bild men jag delar gärna med mig av receptet.

500 gram frusna blåmusslor
2,5 dl vitt vin
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
1/2 fiskbuljongtärning
2 dl vispgrädde (efter behag egentligen)
lite hackad persilja
en smula socker
Smör och olja i lagom mängd (1-2 msk av varje)
några varv med pepparkvarnen

Gör så här ungefär:
I med smör och olja i en vid gryta. När det börjar bubbla eller så, så släng i finhackad vitlök och dito gul lök. Låt fräsa på i ett par minuter. Låt det för guds skull inte bli bränt. Häll i vinet, grädden och hälften av persiljan. Ett par varv med pepparkvarnen gör ingen skada. Koka upp och i med musslorna. Låt dom koka under lock i ca fyra minuter. Ta upp musslorna och ta bort de som inte öppnat sig. Vill ni bli sjuka så ät även dom.
Nå. Häll i grädden, halva buljontärningen och lite socker. Smaka av. Det kanske behövs salt, men troligen inte. Låt sjuda en stund. Häll blandningen i en mixer. Mixa till en slät soppa och tillbaka med hela faderullan i den nu ursköljda grytan. Sätt tillbaka på spisen och låt puttra till lagom konsistens. Smaka av. I med resten av persiljan. Nu ska musslorna i igen. Men inte så länge. Bara tills de blir lite varma. Servera genast med hembakat vitlöksbröd. Ät och njut. Ni blir mätta och glada.
Hur många receptet räcker till? Ja, vi var tre och jag åt endast ett par musslor. Så jag skulle vilja säga, den räcker åt fyra personer om det är en förrätt. Är det en ensamrätt så vete gudarna. Det var ju så förbannat gott.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg