Sydafrika

Har följt vädret hemma och det är väl inte förutan att man tackar sin lyckliga stjärna för att man slipper det. 
Intressanta dagar har det hittills varit. Trött som en mask när jag kom i onsdags. Sov ett par timmar. Gick upp för att äta lunch och sen gick jag till sängs igen. Vakande kvart i åtta på kvällen och hade ett elände att sova den natten. Också. 

Nåväl, även om jag var lite däsen igår så har jag ett par intressanta möten. Två arbetsrelaterade med facken här nere. Har ni följt vad som händer, så hade ni förstått hur intressanta de mötena var. Alla bråkar med alla. Nästan. Det skulle kunna översättas till att ett par förbund inom LO blir förbannade, irriterade och lite till på varandra. Nåt förbund bestämmer också sig för att rekrytera medlemmar från ett annat förbund. Några av dessa förbund hotar att gå ur LO. Några vill verkligen inte. Ett stort förbund meddelar att man inte tänker stötta S i valet och funderar på att bilda ett annat parti. LO:s ordförande har haft otillbörlig sex med en anställd. Han blir suspenderad. En del vill att han ska återinsättas. Ja, detta är en helt fri "översättning" av den fackliga och politiska situationen här i SA. När jag sen också träffar de förbund som är mest "ovänner" då blir det spännande. Minst sagt. 
Idag har jag haft ett möte och ett annat väntar ikväll. Ska träffa en högt uppsatt person under en middag. Ser verkligen framemot att höra hans version om vad som händer här.

Igår var jag med om något som hänt en gång förut. Träffade en engelsman här på hotellet under frukosten. Som den engelsman han är så började han prata. Han var här på semester. Sex veckor hade han spenderat runt om i landet och hade väl ett par kvar. Hade ett företag i London och ville sätta upp nåt här i Afrika. Efter lite snack så frågade han mig om jag var från Johannesburg, varpå jag svarade nej. Då undrade han var jag bodde i Sydafrika. Ehhh, jag fick då svara att jag bodde i Sverige men var här nere på jobb. Han berättade då att han tyckte att jag pratade som en sydafrikan....
En kvinna som arbetar här på hotellet undrade var jag var ifrån och naturligtvis svarade jag Sverige. Hon sa, det kunde jag aldrig gissat för du har en typisk engelsk accent....spännande. 

Idag har det regnat men har klarnat upp. Hoppas det håller i sig. Skulle vilja ligga vid poolen imorgon och lata mig en stund. 


A room with a view

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg