Fler S i engelskan?

Haha..ja åtminstone känns det så. Kände mig som en svengelska med grava talproblem idag. Det bar sig inte bättre än att jag fick ta väck det förbannade skitet. Efter det pratade jag som jag brukar, som en fullfjädrad engelsk överklasslady med tydlig afrikansk accent. Det har jag hört några gånger. Första gången i Sydafrika. Jag stod och väntade på mina vänner när en anställd på hotellet kommer fram och börjar prata. Efter en stund frågar han vart jag är på väg. England, svarar jag. Vilket var sant eftersom jag skulle dit direkt för att medverka i ett seminarium. Ja, jag kan höra att du är från England säger han. Stolt som en tupp åker jag iväg. Det hade lönat dig att kolla Miss Marple. Många timmar senare landade jag i London. Där blev jag upphämtad av en chaufför som skulle ta mig till skolan. Vi småpratade och han frågade var jag kom ifrån. Sydafrika, svarade jag och trodde han menade vart jag flugit ifrån. Ja, jag kan höra att du är därifrån, svarade han. Hm, där fick jag. Ett par år senare när jag gick en intensivkurs i engelska på Malta fick jag följande utlåtande. Innan man blir indelad i rätt grupp så måste man prata på en stund med läraren. Efter en halvtimmes konversation sa han. Du har ett mycket bra ordförråd och en bra grammatik. Ditt uttal är också mycket bra men du måste se upp. Du kan lätt bli tagen för att vara en riktig "upperclasslady" och det är framförallt ditt sätt att säga yes. Va? Hur kan du tycka det undrade jag, lätt oroad. Det är väl det sista man vill bli förknippad med som fackföreningskämpe. Du säger inte yes, du säger JAA och så uttalar de äldre vithåriga damerna i London yes. Jag kan bara säga så här; det gör arbetarklassen i Sydafrika också. Så det så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen