Ögonläkaren

Ja, nu var det gjort. Undersökningen som skulle konstatera om jag kunde opereras eller inte opereras.
Ja, allt började med en lång resa från Stockholm. Den var lång. Trött var jag. Grannen började städa klockan halv fem imorse. Han har vaknat ur vinteride.
På tåget satt jag snett mot en kvinna i övre medelåldern. Hon drack Fanta och rapade högljutt hela resan. Allt emellanåt så röt hon till, bara sådär, rakt ut. Jag var glad när jag kom till Malmö och MAS.
Anlände ögonkliniken vid halv två och var inte klar förrän kvart i fem. Snacka om väntan. Jag var siste patient ut därifrån. Sa faktiskt till sköterskorna att de kunde gå hem och jag kunde låsa efter mig.
Nå, undersökningen och vad resulterade den i? Jo, riskerna var alldeles för höga för vad resultatet skulle kunna bli. Min första herpes i ögat fick jag när jag var nio månader. Sen återkom den med jämna mellanrum fram tills jag var kring tolv år. Varje gång fick jag operera hornhinnan eftersom den gick hål på. På grund av ärren ser jag inte. Men inte enbart på grund av det sa läkaren idag. Det beror också på att hjärnan inte hann att lära sig synintrycken innan.
Att operera in en ny hornhinna nu innebär flera risker.
1, avstötning eftersom det är en främmande människas organ.
2, man måste ta mediciner som minskar immunförsvaret för att i sin tur minska risk för avstötning
3, det i sin tur gör att Herpes kan komma tillbaka
4, dessutom så är det inte säkert att jag kan se med det i alla fall. I bästa fall 20-50%.
Allt sammantaget, det är det inte värt. Det blir ingen operation.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Sista dagen arbetad innan semestern

Långt emellan inläggen