En ljuvligt skön helg

För kort bara. Det börjar kännas att jag inte har varit ledig en hel helg på länge. Från mitten av oktober fram till jul så kommer jag att jobba nio lördagar eller söndagar. Det är för mycket.

Vi hade köpt fasanbröst på gårdsbutiken i fredags. Den tillredde vi igår, allt enligt ett recept som också ingick. Nu är jag en människa som aldrig följer recept, förutom vid bakning, och det skulle jag nog inte gjort igår heller. Jag ville expremintera lite, lägga till och dra ifrån, men maken var benhård. Vi skulle köra enligt recept. Blev det bra då? Ja alltså, jag vet inte egentligen. Det var mört och fint och smakade väl bra, men saknade det där lilla extra. Det var inget fel på köttet men nästa gång kör min egen variant.
Receptet igår.
- fasanbröst
- 4 dl grädde
- 1 dl äppelcider
- bacon
- 2 schalottenlökar
- 2 äpplen
- salt och svartpeppar 
Vira baconskivorna runt de avtorkade fasanbrösten. Krydda. Stek runt om gyllenbruna. Finhacka löken. Tärna äpplena. Lägg brösten, inte dina egna, i en ugnsfast form. Häll på grädde, äppelcider. Lägg i lök och äppelbitarna. In i ugnen i trettio minuter på 180 grader. Servera med kokt potatis. 

Nästa gång, då blir det en sån här variant; ingen bacon. Krydda köttet med salt. Stek runt om. Häll på lite cider. In i ugn tills klar. Gör såsen vid sidan om. Stek lök och champinjoner tills de är mjuka. Häll på lite vin och kanske viltfond och nån sked rönnbärsgele. Låt koka ner. Sila. Häll på grädde och i med konjak. Salta och peppra vid behov. Servera en rösti eller rostade Rotgrönsaker till. 
Jag kan redan känna att detta blir mycket godare. 

Nu är jag på väg till Malta och det ska bli skönt med lite värme. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg