Fredag

Och önskar jag hade åkt hem idag. 
Är här själv nu, min kollega från Finland åkte för en stund sen. 

Ja, magen fortsätter sitt vanliga lilla skitliv. Det blev ingen sightseeing idag heller. 
Har gjort lite shopping eftersom storstan ligger utanför knuten. Hittade en fin och grann julklänning, ja jag kallar den det eftersom den är röd. Varmt röd. Som vanligt är assen för liten midjan för rak och brösten för stora. Så, för att passa så fick det bli lite stor runt rumpan. Men snygg ändå!
Köpte också julklappar till barnen. 

Billigt här?  Nej, det kan man inte säga. En hel del är det Sverigepriser på. Kollade vichy deodorant och den kostade 130 spänn! Maten, kaffe och annat som hemma också. Tydligen ska det vara billigt att gå till tandläkaren och de ska vara bra också, säger min tolk och guide som bott här i 25 år. Han är svensk. 
Att klippa sig är också billigt, men jag struntar nog i det.

Lite om Uruguay.
- Salt får man inte ha på bordet på restaurangerna. Det ger högt blodtryck. Vill man ha det så får man fråga.
- däremot är marijuana tillåtet. Just nu sätts regelverket om vilka som får sälja och tillverka. 
- det måste finnas separata toaletter på restaurangerna. För dam och för herre.
- fotgängare har företräde vid övergångsställen. Lita dock inte på det. Jag har sett en som blivit påkörd och låg med blödande allt på gatan.
- alla, säger alla, springer omkring med en termos under armen och en speciell kopp kopplad till den. Den är till för att man under hela dagen ska kunna få i sig ett örtte. Denna mugg delar man friskt med allt och alla man känner och inte känner.
- här bor 3,3 miljoner människor och 14 miljoner kor. Korna äter man upp. Ofta äter man kött även till frukost, men då ofta i form av korv.
- presidenten kallas världens fattigaste president. Han skänker bort 90% av sin lön. Bo fortfarande i ett "ruckel". En historia säger att några skulle besöka honom. De knackade på. Ingen svarade. Ingen öppnade. De tog i handtaget. Öppet. De gick in. Då hör de presidenten ropa, Jag sitter på dass och kommer snart.

Tänkte jag skulle upp till gymet och träna en stund. Har liksom inget annat för mig. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg