14 - igen

Som i alla Hjärtans dag! 
Blev en fantastisk dag igår, men den kunde slutat i katastrof...eller näst intill....eller dåligt i alla fall.
Efter en hyfsat god natt så åkte vi in till stan lite tidigare än vanligt. Jag ville träna lite, vad gubben ville vet jag inte riktigt. Efter träning kände jag mig nöjd och kunde med gott samvete gå och ta en fika. 

Kvällen var tänkt att tillbringa i stan och så blev det också. Lite bubbel innan vi åkte in med bussen. Nu hade vi ju bokat bord till klockan sex men vi var där redan lite innan fem (var ju tvungna att passa bussen) så det blev några steg till en bar. Sportbaren. Trevligt. Vi såg på fotboll och drack lite gott. 

Vi hade bokat bord på Salvatores och i samband med bokningen berättade jag att jag var glutenintolerant. Det var inga problem. De hade tre menyer att välja mellan och meny tre var helt glutenfri sa servitrisen. Först ett glas kärleksbubbel. Förrätten bestod av jätteräkor på spett. Bröd serverades till det men eftersom jag inte riktigt trodde att det var glutenfritt så tog jag inget. Varmrätten lamm och fläskspett med potatisgratäng och rotfrukter. Supergott. Drycken vi beställde var mer bubblor, en prosecco. Efterrätten var kärleksfluff. Tog en bit och tänkte innan jag var på väg att ta nästa - Kan detta verkligen vara glutenfritt? Gick och frågade och nej, det var inte glutenfritt. Nu är jag ju inte allergisk eller jättekänslig mot gluten, får lite ont och bök och spring bara, men det spelar ingen roll. Det är inte okay att man serverar glutenmat när man frågat både en och två och tre gånger. Tänk om det varit en person som blir jättesjuk. 
Nå, jag fick en annan efterrätt. Det var en citronsorbet och helt ljuvlig. Maken tog sen en kaffe och en grappa.
När vi skulle betala blev vi rikligt kompenserade som plåster på såren och som en ursäkt. Betalade för en meny och proseccon. Min mat, kaffe och grappa gick på huset. 

Nu hade vi fyrtiofem minuter att slå ihjäl. Gick hem till en gammal kompis. Han var inte hemma. En halvtimme innan bussavgång gick vi med raska steg upp till stadshotellet. Hade läst nånstans att de öppnat nån restaurang eller liknande där.  Vi stövlar in höger eller vänster, var ligger baren? Ligger där nån bar? Jo, det gjorde det. - En kaffe och en konjak, kvickt som en gris blinkar typ! De kommer in med en sexa och kaffe och ett helt fat med gelehjärtan och chokladhjärtan. 85 spänn. Superbilligt. Superservice. Supersnabbt. Vi hann med bussen. 
Dagen var därmed till ändå, eller nästan. Vi var hemma vid 22 och det var precis lagom.

Idag är vi trötta. idag springer jag som en galning på dass. Gluten? Nej jag tror faktiskt att det är bubblet. Det blev många såna. 








Kommentarer

  1. Din mage alltså.....skönt att det var en bra kväll iallafall

    SvaraRadera
  2. Ja, men jag vet ju att den blir så eftergör mycket alkohol.....men såklart, inte kul i alla fall

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg