Våndan av att beställa recept i min ålder


Ja, det har ju sina problem att bli gammal eller äldre i alla fall. Jag tänker nu närmast på den gyllene kvinnliga medelåldern när allt vettigt sätts ur system. Man börjar svettas. Bara sådär och helt utan förvarning. Man blir lite ilsknare. Bara sådär och helt utan förvarning. Mot det första finns det mediciner att få. Mot det andra vet i fan hur man råder bot på.

Nå, mina tabletter var i det närmaste slut. Jag trodde faktiskt att jag hade fler, men där sket det sig som polisen sa. Inga i medicinskåpet och inga på recept. Då ringer man ju sin läkare, eller i mitt fall, sjuksköterskan. Det gjorde jag och en smärre förvirring infann sig. Hos oss båda.

– Det är många som ringer just nu och vi gör vårt bästa för att du ska komma fram så fort som möjligt. Det var en röst som mötte mig i luren. Jag har alltid funderat över det där meddelandet. Betyder det att man sätter in fler personer som tar emot samtal? Betyder det att man skiter i vissa samtal? Betyder det att man skyndar på de samtal man har med sina patienter?

 Nåväl, efter att de gjort sitt allra bästa för att jag ska komma fram så gör jag det också 38 minuter senare. Jag presenterar mig och säger att jag behöver ett recept utskrivet. Hon frågar vad det är och jag säger vad det heter.

– Jag ser här att du fått det för en infektion, säger hon.

– Nej, säger jag och hoppas i mitt stilla sinne att tillståndet kan vara en infektion och då skulle jag ju kunna få en penicillinkur eller något  liknande och pjoff, så var man av med alla problem, eller ja, i alla fall de som är relaterade till den gyllene åldern.

 – Jo, säger hon. Du har fått det utskrivet av Sven Svensson och han är infektionsläkare. Då begriper jag vad hon pratar om.

– Ja, jo svarar jag. Så kan det ju vara, men jag har inte fått det för en infektion, utan för ……ja, sen förklarar jag hela problematiken med kvinnor i min ålder. Hon suckar och funderar förmodligen på hur hon ska kunna avsluta det här samtalet snabbt för att kunna serva nästa stackare som sitter i telefonkön.

 – Ja, men eftersom du inte fått det utskrivet här så kanske inte läkaren skriver ut det nu heller. Då förklarar jag tålmodigt, även om jag börjat bli lite irriterad, att jag fått det utskrivet av min husläkare och att det borde stå någonstans i journalerna. Jag har ju varit i denna åldern några år (jo jag vet, rimmar dåligt eftersom man inte kan vara i samma ålder. Aldrig någonsin liksom).

– Hur många tabletter har du kvar, frågar hon?

– En, svarar jag.

– Du vet väl att vi vill att ni ska ringa fem dagar innan, säger hon irriterat

– Jo, det hade jag gjort om jag vetat att de var slut, blir mitt svar. Dessutom är jag lite glömsk eftersom jag faktiskt inte kom ihåg om jag kollat det där medicinen innan. Jag har en svag aning om att jag gjort det.  Upplyser dock inte henne om detta faktum?!

Hon har fått en något höjd röst. Min har också höjts ett snäpp upp och jag känner att åkomma två ”man blir ilsken” börjar pyra i kroppen. Nåväl, till slut så säger hon att jag kan hämta receptet imorgon eftermiddag.

Lika bra att passa på att beställa tid för koll av blodtryck. Hon verkar ju ha all tid i världen och tiden för tidsbeställning har för länge sen passerat.

Jag förklarar för henne att jag kan nu på fredag eller om två veckor, men då ganska sent på eftermiddagarna alternativt tidig kväll.

– Vi har en tid måndagen den 2 mars kl. 09.40.

– Jo, jag sa ju att jag inte kan mitt på dagen. Jag har ett jobb som jag måste sköta och det ligger inte i Sölvesborg. Nu är rösten nästan uppe i falsett.

– Du vet väl att du kan vända dig till företagshälsovården också för att ta ett tryck, säger hon. Nu är jag uppe i varv. Nej, man kan inte vända sig till företagshälsovården om det inte är relaterat till arbetet. I detta fall vill jag att min husläkare/sköterska tar trycket så att jag kan få direkt svar och handling om det visar sig vara för högt.

Efter mycket dividerande hit och dit så begriper hon att kväll är kväll, eftermiddag är eftermiddag. Vi enas om en tid klockan 16:00 den 6 mars. 15 minuter och 33 sekunder efter vi fick kontakt så kunde jag lägga på luren.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Thumbs crossed

Långt emellan inläggen

Johannesburg